Wereldprimeur
GTL (gas-to-liduids) is gemaakt uit aardgas in plaats van aardolie, zoals diesel. Bij vrachtwagens en personenauto’s zijn al eerder GTL-praktijkmetingen gehouden. Voor bouwmaterieel was dit wereldwijd tot nu toe nooit gebeurd.
GTL (gas-to-liduids) is gemaakt uit aardgas in plaats van aardolie, zoals diesel. Bij vrachtwagens en personenauto’s zijn al eerder GTL-praktijkmetingen gehouden. Voor bouwmaterieel was dit wereldwijd tot nu toe nooit gebeurd.
BAM Infra toont zich verheugd over de resultaten van de proef. ‘Een fijnstofreductie van 46 procent is ver boven verwachting’, zegt Bramske van Beijma, manager energietransitie en innovatie bij ’s lands grootste bouwer. ‘De aanname was dat de uitstoot van fijnstof met 20 tot 30 procent zou verminderen, dus dit is significant meer dan gedacht.’
"Reductie uitstoot significant meer dan gedacht"
BAM werkt inmiddels vaker met GTL, ook omdat het gezonder is voor het personeel op de bouwplaats. Wel is GTL duurder dan diesel. Van Beijma: ‘Gemiddeld gaat het om een paar cent per liter. De bouw is een sector met lage winstmarges. Maar bij tenders wordt duurzaamheid door opdrachtgevers steeds vader gehonoreerd. Dus waar mogelijk zullen we dit zeker aanbieden.’
De Rotterdamsebaan is een nieuwe weg die de A4 en A13 verbindt met de centrumring van Den Haag. Dit moet onder meer de druk op de Utrechtsebaan verminderen. Planning is dat de weg op 1 juli 2020 wordt geopend. Gedurende de gehele vier jaar durende bouw draait al het materieel op GTL.