Circulaire bouwhub wordt Amsterdam Logistic Cityhub

Met een investering van 160 miljoen euro worden eerdere plannen voor de eerste circulaire bouwhub van Nederland uitgebreid naar een stadsdistributiehub die niet alleen bouwbedrijven bedient, maar ook webwinkels en horecaleveranciers. Doel van het Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), zoals de hub gaat heten, is uiteindelijk het verbinden van duurzaamheid en logistiek door het slim bundelen van logistieke stromen en het gebruik van de grachten voor de 'last mile'.

Op 7 minuten varen van de binnenstad

De ALC zal gebouwd worden op de locatie waar VolkerWessels en Beelen eerder al plannen ontwikkelden voor een circulaire bouwhub. In het FD zegt investeerder en initiatiefnemer Wim Beelen hierover: ‘Het ging om een investering van €70 mln. Maar in overleg met de gemeente en het havenbedrijf werd het plan groter, groter en groter.’

De locatie leent zich er goed voor: aan het Noordzeekanaal, op 1 kilometer van de Amsterdamse ring A10 en op slechts 7 minuten varen naar de binnenstad. Door gebruik te maken van een zelf ontwikkelde elektrische boot geschikt voor goederen- en personenvervoer, en op termijn ook elektrische busjes, wordt de uitstoot van uitlaatgassen beperkt en het overbezette stedelijke wegennet ontzien. Door op de hub zelf alle logistieke stromen slim te bundelen wordt bovendien het aantal logistieke bewegingen beperkt. Ook kunnen bedrijven in de binnenstad zo met minder opslagruimte toe, waardoor deze ruimte anders benut kan worden.

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe de ALC werkt:

Overigens is de eerder genoemde elektrische boot qua afmetingen afgestemd op de Amsterdamse grachten, en voorzien van eigen spudpalen, waardoor zij kan ‘parkeren’ op de gracht. Ook beschikt de boot over een eigen kraan, waardoor de boot zelf de lading op de kant kan hijsen.

Plek voor 30 huurders

Het ALC biedt straks plek aan 30 verschillende bedrijven, die naar verwachting vanaf medio 2021 hun intrek kunnen gaan nemen in het duurzame gebouw met een magazijnruimte van maar liefst 125.000 m2, 10.000 m2 aan kantoorruimte en 1.600 parkeerplaatsen. Met deze afmeting en de hiervoor benodigde investering van 160 miljoen euro wordt het een van de meest kostbare en grootste logistieke centra van het land. Naast opslag kunnen de ruimten in het magazijn ook worden ingezet voor palletopslag en value-added-services (VAS), zoals verpakken, labelen of sorteren, zo meldt Logistiek.nl.

Passend bij stedelijke ambities duurzaamheid

De ALC past naadloos binnen de ambities die de stad Amsterdam heeft geformuleerd op het gebied van duurzaamheid: volledig emissievrij zijn in 2030, als eerste stad in de wereld. En dat terwijl de bevolking dan al gegroeid is naar meer dan 1 miljoen inwoners. Het nieuwe logistieke centrum wil een duurzame oplossing gaan bieden voor deze uitdagingen: efficiënte last mile logistiek in Amsterdam, zonder enige uitstoot van fijnstof of CO2.