Op 7 minuten varen van de binnenstad
De ALC wordt gebouwd op de locatie waar VolkerWessels en Beelen eerder al plannen ontwikkelden voor een circulaire bouwhub. In het FD zegt investeerder en initiatiefnemer Wim Beelen hierover: ‘Het ging om een investering van €70 mln. Maar in overleg met de gemeente en het havenbedrijf werd het plan groter, groter en groter.’
De locatie leent zich er goed voor: aan het Noordzeekanaal, op 1 kilometer van de Amsterdamse ring A10 en op slechts 7 minuten varen naar de binnenstad. Het terrein beslaat wel 9,5 hectare. Er is al een damwand geslagen, waarmee een kade van 180 strekkende meter is gecreëerd. Hier kunnen nu al schepen geladen en gelost worden. Door gebruik te maken van een zelf ontwikkelde elektrische boot geschikt voor goederen- en personenvervoer, en op termijn ook elektrische busjes, wordt de uitstoot van uitlaatgassen beperkt en het overbezette stedelijke wegennet ontzien. Door op de hub zelf alle logistieke stromen slim te bundelen wordt bovendien het aantal logistieke bewegingen beperkt. Ook kunnen bedrijven in de binnenstad zo met minder opslagruimte toe, waardoor deze ruimte anders benut kan worden.
In dit filmpje wordt uitgelegd hoe de ALC werkt:
Overigens is de eerder genoemde elektrische boot, genaamd de Canal Cruiser, qua afmetingen afgestemd op de Amsterdamse grachten, en voorzien van eigen spudpalen, waardoor zij kan ‘parkeren’ op de gracht. Ook beschikt de boot over een eigen kraan, waardoor de boot zelf de lading op de kant kan hijsen. Dit kan zonder de kade aan te raken. De boot is multi-inzetbaar, wat inhoudt dat zowel personen als goederen gescheiden van elkaar vervoerd kunnen worden. Inmiddels is het technisch ontwerp voor de Canal Cruiser gereed en onderzoekt ALC of de cruiser in de toekomst ook met waterstof aangedreven kan worden.