Circulaire bouwhub wordt Amsterdam Logistic Cityhub

Met een investering van 160 miljoen euro worden eerdere plannen voor de eerste circulaire bouwhub van Nederland uitgebreid naar een stadsdistributiehub die niet alleen bouwbedrijven bedient, maar ook webwinkels en horecaleveranciers. Doel van het Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), zoals de hub gaat heten, is uiteindelijk het verbinden van duurzaamheid en logistiek door het slim bundelen van logistieke stromen en het gebruik van de grachten voor de 'last mile'. Medio 2021 moet de hub volledig operationeel zijn.

Op 7 minuten varen van de binnenstad

De ALC wordt gebouwd op de locatie waar VolkerWessels en Beelen eerder al plannen ontwikkelden voor een circulaire bouwhub. In het FD zegt investeerder en initiatiefnemer Wim Beelen hierover: ‘Het ging om een investering van €70 mln. Maar in overleg met de gemeente en het havenbedrijf werd het plan groter, groter en groter.’

De locatie leent zich er goed voor: aan het Noordzeekanaal, op 1 kilometer van de Amsterdamse ring A10 en op slechts 7 minuten varen naar de binnenstad. Het terrein beslaat wel 9,5 hectare. Er is al een damwand geslagen, waarmee een kade van 180 strekkende meter is gecreëerd. Hier kunnen nu al schepen geladen en gelost worden. Door gebruik te maken van een zelf ontwikkelde elektrische boot geschikt voor goederen- en personenvervoer, en op termijn ook elektrische busjes, wordt de uitstoot van uitlaatgassen beperkt en het overbezette stedelijke wegennet ontzien. Door op de hub zelf alle logistieke stromen slim te bundelen wordt bovendien het aantal logistieke bewegingen beperkt. Ook kunnen bedrijven in de binnenstad zo met minder opslagruimte toe, waardoor deze ruimte anders benut kan worden.

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe de ALC werkt:

Overigens is de eerder genoemde elektrische boot, genaamd de Canal Cruiser, qua afmetingen afgestemd op de Amsterdamse grachten, en voorzien van eigen spudpalen, waardoor zij kan ‘parkeren’ op de gracht. Ook beschikt de boot over een eigen kraan, waardoor de boot zelf de lading op de kant kan hijsen. Dit kan zonder de kade aan te raken. De boot is multi-inzetbaar, wat inhoudt dat zowel personen als goederen gescheiden van elkaar vervoerd kunnen worden. Inmiddels is het technisch ontwerp voor de Canal Cruiser gereed en onderzoekt ALC of de cruiser in de toekomst ook met waterstof aangedreven kan worden.

Plek voor 30 huurders

Het ALC biedt straks plek aan 30 verschillende bedrijven, die naar verwachting vanaf medio 2021 hun intrek kunnen gaan nemen in het duurzame gebouw met een magazijnruimte van maar liefst 125.000 m2, 10.000 m2 aan kantoorruimte en 1.600 parkeerplaatsen. Met deze afmeting en de hiervoor benodigde investering van 160 miljoen euro wordt het een van de meest kostbare en grootste logistieke centra van het land. Naast opslag kunnen de ruimten in het magazijn ook worden ingezet voor palletopslag en value-added-services (VAS), zoals verpakken, labelen of sorteren, zo meldt Logistiek.nl.

Passend bij stedelijke ambities duurzaamheid

De ALC past naadloos binnen de ambities die de stad Amsterdam heeft geformuleerd op het gebied van duurzaamheid: volledig emissievrij zijn in 2030, als eerste stad in de wereld. En dat terwijl de bevolking dan al gegroeid is naar meer dan 1 miljoen inwoners. Het nieuwe logistieke centrum wil een duurzame oplossing gaan bieden voor deze uitdagingen: efficiënte last mile logistiek in Amsterdam, zonder enige uitstoot van fijnstof of CO2.

Vervoer over water ontlast kademuren

Door vervoer over water mogelijk te maken, draagt de ALC niet alleen bij aan de vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen, maar ook aan de ontlasting van de kademuren in Amsterdam. Deze zijn in slechte staat en dienen ontzien te worden, terwijl de stad tegelijkertijd een enorme woningbouwopgave heeft. Door de aan- en afvoer van bouwmaterialen over het water te laten plaatsvinden, hoeft er minder vracht over de weg plaats te vinden.

Voorbereidingen bouw gestart

AT5 meldt dat de bouw inmiddels al gestart is. Bekijk hier het item dat zij hierover onlangs maakten: