In 5 stappen een verkeersschouw organiseren
De volgende stappen kun je zetten om een verkeersschouw te organiseren:
1- Bepaal wie je uitnodigt
Ga na wie er binnen en buiten het project betrokken moet zijn bij de verkeersschouw. Vanwege hun verantwoordelijkheden maar vanwege hun mogelijkheden te helpen bij het doorvoeren van eventuele aanpassingen en maatregelen. Dat kunnen mensen zijn niet direct voor het project werken, maar bijv. voor gemeentelijke diensten. Door gezamenlijk een schouw uit te voeren heeft iedereen een gemeenschappelijk beeld van de situatie.
Overweeg de volgende mensen uit te nodigen:
– Van het project zelf: omgevingsmanager, verkeersmanager, uitvoeringscoördinator, vertegenwoordiger uitvoering aannemer, Verkeerskundige of BLVC-specialist, communicatieadviseur;
– Vertegenwoordiging van verkeersregelinstallaties (degene die kan beoordelen of een aanpassing van de verkeerslichten nodig en mogelijk is, en deze kan (laten) doorvoeren);
– Vertegenwoordiging van de overheidsdienst die werkzaamheden regisseert en coördineert op stedelijk, regionaal of provinciaal niveau;
– Bij impact op openbaar vervoer: vertegenwoordigers van de vervoersbedrijven;
– Verkeerspolitie;
– Brandweer.
2- Kies het moment van de verkeersschouw
Het beste moment om een verkeersschouw te organiseren is tijdens de eerste 24 uur na instellen van de tijdelijke verkeerssituatie.
Vaak zijn meerdere schouwen nodig:
– De eerste schouw is vooral om te observeren en in te schatten of er echt onveilige situaties zijn ontstaan die om een directe aanpassing vragen. Soms hebben verkeersdeelnemers ook tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie.
– Vaak ontstaat er na een paar dagen al een rustiger verkeersbeeld. Dit is dan ook een goed moment voor een volgende schouw.
– Na het uitvoeren van eventuele aanpassingen is er nog een schouw nodig om te zien of de aanpassingen effect hebben en of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn.
Overweeg ook de schouwen op verschillende momenten van de dag uit te voeren, afhankelijk van de locatie: bijvoorbeeld tijdens de ochtend- of de avondspits. Of juist in het weekend.
3- Bepaal de locaties waar geschouwd moet worden
Bepaal op welke locaties er geschouwd dient te worden. Logischerwijs zijn dit de plekken waar tijdelijke verkeersmaatregelen zijn ingesteld of aangepast, maar dit kunnen ook plekken verder weg zijn. Kruisingen waar, door wijzigingen in de verkeerssituatie verderop, de effecten merkbaar zijn. Ga in eerste instantie dus iets breder kijken.
4- Maak foto’s, aantekeningen en afspraken
Zorg tijdens de schouw voor goede verslaglegging, zodat je hiermee een verslag kunt opstellen. Door het maken van foto’s heb je vastgelegd wat de schouwgroep gezien vastgesteld heeft. Formuleer gezamenlijk de benodigde acties en maak ter plekke concrete afspraken over wie elke actie uitvoert.
5- Koppel de bevindingen meteen terug, ook extern
Stel dezelfde dag nog een schouwrapport op waar de foto’s, aantekeningen en afspraken in terug komen. Stuur dit rond naar alle aanwezigen maar ook naar andere betrokkenen uit het project. Soms is het zelfs nodig het bestuur hierover te informeren. Communiceer er ook over richting de buitenwereld via bijv. de projectwebsite. Voor de omgeving (bewoners, bezoekers, bedrijven) is het belangrijk te weten dat de verkeerssituatie gemonitord wordt en dat het project de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk wil maken.
6- Herhaal stap 4 en 5 bij de volgende schouwen
Ga na het doorvoeren van aanpassingen opnieuw ter plaatse kijken. Soms kan dit in een kleiner gezelschap omdat er weinig issues zijn. Maar blijf terugkoppelen zodat iedereen op de hoogte blijft van wijzigingen in het verkeersbeeld en in getroffen maatregelen.