Uitkomst GTL-proef vertekend door inzet oude machine

18 september 2018 | De uitkomst van de GTL-proef waarbij 46 procent fijnstofreductie is gemeld, geeft een vertekend beeld. Als bij de onderliggende praktijktest een modernere machine was gebruikt, zou het verschil met diesel aanzienlijk kleiner zijn geweest. Dan zou dit verschil mogelijk zelfs ‘dichtbij nul’ hebben gelegen.

Uitstootreductie van 46% gemeten bij project Rotterdamsebaan

Eerder deze week werd bekend dat op het project Rotterdamsebaan in Den Haag een fijnstofreductie van 46% was gemeten, als gevolg van de toepassing van GTL. GTL staat voor gas-to-liquids en is een door Shell ontwikkelde, uit aardgas gemaakte brandstof. Zo’n aanzienlijke reductie van fijnstofuitstoot is natuurlijk zeer positief voor de luchtkwaliteit rondom bouwprojecten in stedelijke gebieden.

Lees ook ons eerdere bericht hierover.

Strengere Europese emissie-eisen sinds 2012

Bij de metingen in Den Haag werd gebruikgemaakt van een uit 2009 stammende Volvo L70F-wiellader met een Stage IIIA-motor. Sinds 1 januari 2012 mogen machines in deze vermogensklasse (125 kW) niet meer met een dergelijke motor worden afgeleverd. Dit vanwege strengere Europese emissie-eisen. Met ingang van 2012 was voor nieuwe machines in deze vermogensklasse de Stage IIIB-motor verplicht.

Bijna nul

Volgens Volvo-productspecialist Bart Jansen zou de GTL-test een totaal andere uitslag te zien hebben gegeven als een machine met een Stage IIIB-motor was gebruikt. ‘Bij een Stage IIIB-motor is de roetuitstoot zó veel minder dan bij een Stage IIIA-motor, dat mag je niet met elkaar vergelijken.’ Jansen vermoedt dat bij een emissiemeting op een machine met een Stage IIIB-motor het verschil tussen GTL en diesel verwaarloosbaar klein zal zijn. ‘Dichtbij nul, ja’, concludeert hij.

Geteste machine was op Rotterdamsebaan aan het werk

Bramske van Beijma, manager energietransitie en innovatie bij BAM, zegt dat de machine die is gebruikt voor de GTL-test daadwerkelijk op de Rotterdamsebaan aan het werk was. Het ging om een shovel van een loonbedrijf.

‘Aanvankelijk is overwogen om een test te doen met drie machines, maar dat werd te duur. Toen is gekozen voor deze machine. Het was misschien een oude, maar wel representatieve wiellader voor dit type infra-werk’, aldus Van Beijma. De test werd in opdracht van Shell uitgevoerd.

Lees het hele artikel

Lees het hele artikel op Bouwmachines.nl.